tiistai 9. elokuuta 2016

Sienen treenejä

Sieni on tehnyt paluun menneisyyteensä. Se on ilmoitettu tokon voi-evl-kurssille ja sitten se saa ruveta taas jäljestämään. Tokon osalta olen kokeillut tunnaria (muistaa) ja kaukojen takajalkakoroketta (muistaa hyvin, osasi jopa tehdä asennonvaihtoja takajalat alustaan liimattuna, kun ensin muistin itse millä sanoilla niitä edes olin aloitellut!). Haun osalta mulla on edelleen tosi ristiriitaiset tunnelmat. Jotenkin äärimmäisen lapsellisesti tekee vähän myös mieli kostaa koiralle, "jos et halua kisata, et saa myöskään treenata". Jäljen ja tokonkaan suhteen ei ole mitään koeajatuksia. Haluan vain kouluttaa koiralle jotain uusia juttuja ja yrittää sitä kautta etsiä taas inspistä koko harrastamiseen.

Metsäjäljen Sieni muisti hyvin. Viime viikolla mökillä lähimetsässä reilu 2h vanha, vahingossa vain alle 300m jälki kolmella kepillä. Välissä satoikin, ajaessa taas paistoi. Jana pari metriä, tarkisti takajäljen koiran mitalla ja lähti oikeaan suuntaan. Eka keppi heti 30m päässä, käveli yli, kääntyi ja ilmaisi. Sitten tuli ehkä 30m päästä kulma oikeaan, en tarkkaan muistanut missä, mutta koira posotti suoraan jonkun 10-20m yli ja havahtui sitten siellä, että ei tässä enää olekaan jälkeä. Se sitten vähän siinä pyöri, hengaili ja pikkasen yritti haistella sinne sun tänne, ja kävi sitten makaamaan. Ei edes mitenkään kovin paineessa ja vaikeana, vaan enemmänkin "no, se nyt vaan hukkui, ei mahda mitään". Liina oli näreessä kiinni ja rupesin selvittämään sitä, ja tokaisin samalla että nyt sun kyllä tartteis tehdä jotain, ei tultu tänne makoilemaan. Ohjasin sen vähän niinkun takaisin päin ja se sitten lähti samalla rauhallisella temmolla mitä se ylipäänsä jäljestää, ajoi sen kulman, seuraavan kulman kanssa, ja oikeastaan ylipäänsä aika huolella toiselle kepille asti. Kehuin siellä oikein kunnolla ja koira oli ihan ok. Sitten taas lähdettiin, valitettavasti se meni sellasen kuusiryteikön läpi että oli pakko päästää liina kädestä ja mennä eri puolelta oksastoa, ja sitten se pääsi karkuun ja meni vikan kepin yli ja tuli jo tielle. Otin sen kepin itse ja näytin sitä koiralle, että nyt sulta kyllä jäi tällainen, mutta ihan hyvin jäljestetty kuitenkin. Kissanruokapurkki jäi sitten tietysti myös mun taskuun.

Mä en oikeasti ymmärrä tota koiraa. Voiko se oikeasti vaan olla niin blaah sen mielestä? Se kuitenkin lähtee metsään ihan mielellään ja ilahtuu palkkaustilanteissa. Se ajaa aika "laamana", mutta töppösen sähellykseen verrattuna se on oikeastaan musta vaan mukavan rauhallinen ja harkitsevainen tyyli, se haistelee eikä vaan ryntäile. Toisaalta sillä ei ole minkäänlaista huolta siitä jäljestä ja toi kuvastaa sitä tosi hyvin, että jos hukkuu niin sitten hukkuu, voi vaikka heittäytyä pötkölleen mustikkamättäälle. Kaihan se nyt jonkinlaista väistämistä on sekin, vaikka koira ei näytä ollenkaan niin paineistuneelta kuin muualla paineistuessaan näyttää, mutta tässä on nyt mulle hyvä tilaisuus missä mä voin selvittää sille, että passivoituminen ei ole ratkaisu. Ei vaan auta yhtään hermostua itse, silloin peli on menetetty. Nytkin se kuitenkin vallan hyvin pystyi siitä nousemaan ja jatkamaan työskentelyä.

Piru mun sisällä siis haluaa että se vähän alkaa yrittää enemmän. Olen luvannut pitää syksyllä metsäjälkikurssin ja Sieni saa siellä jäljestää vieraiden tekemiä jälkiä. Koska minä haluan. Kisoihin en sitä voi pakottaa, kun sen syy inhota niitä olen minä ja mun jännitys. Treeneissä olen ihan normaali, joten nyt sen vaan on ruvettava ymmärtämään että tämä on tärkeä asia...!

Vepeä se teki kanssa viikonloppuna mökillä. Kokeilin hukkuvaa kuitenkin patukalla kun en ole mistään saanut selvää vastausta millaiset valjaat kelpaisi, ja ihan hyvin se sen sieltä toi, kerran matkalla kääntyi katsomaan että kelluuko se raato vielä perässä vai ei :D, mutta siitä lisäkäskyllä heti palasi tehtäväänsä. Samoin veneen haku kahdella ihmisellä vihdoin check! Olen yrittänyt ilmoittaa sen kokeeseen, mutta v***u me mihinkään kokeeseen ikinä päästä - kaikkialla mistä olen kysynyt, on niin täyttä, ettei edes varasijalle oteta. On kyllä niin hienoa tämä mun kokeissa käyminen, tän kauden saavutukset "hylätty", "ei tulosta" ja "ei edes mahduttu yrittämään" x3. Se siitä vepestä tämän kauden osalta. Oikeasti syö naista niin ettei mitään järkeä. >:(

Ei kommentteja: